Změny v legislativě dronů - od 23.9.2024
Legislativa a pravidla pro provoz dronů (UAV či UAS) se stále vyvíjejí a mění a k 23.9.2024 došlo k další vítané změně pravidel, která je zajímavá zejména tím, že rozvázala ruce zejména provozovatelům dronů se štítkem C2 (tedy např. dronům DJI Mavic 3 PRO, či dronům s termokamerou DJI Mavic 3 T, dronům s fotogrammetrickou kamerou DJI Mavic 3 E, či s multispektrální kamerou DJI Mavic 3 Multispectral dále DJI Matrice 30T, či Autel Evo Max 4T a Autel Evo Max 4N) v rámci provozu těchto dronů v Hustě osídlených prostorech. (tzv. HOP). Kromě této změny došlo ještě k úpravě podmínek v rámci létání v okolí řízených i neřízených letišť.
Pojďme se na všechny tyto změny podívat, srozumitelně a jasně.
Létání dronů se štítkem C2 (např. Mavic 3 PRO, Mavic 3T apod.) v Hustě osídlených prostorech
Provoz dronu např. se štítkem C2 v Hustě osídlených prostorech byl v minulosti podmíněn získáním povolení - tzv. Oprávnění k provozu v kategorii Specific a po sléze tzv. Oprávněním k letu v kategorii Open, což celou řadu zakázek, videí, kontrol a prací pomocí dronů zdržovalo a často i znemožnilo.
Nově pro provoz v Hustě osídlených prostorech máme ruce poměrně rozvázané, ale je potřeba splnit několik následujících pravidel:
- Kromě základní online zkoušky A1/A3 v kategorii Open je potřeba složit zkoušku i A2 v kategorii Open (být držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota)
- Vložit plán letu se všemi náležitostmi do aplikace Dronview (tedy do jedné z těchto: webová aplikace, aplikace pro android, aplikace pro iPhone)
- Je nutné zabezpečit zvolenou lokalitu letu, resp aktuální dopadovou oblast 1:1 před vniknutím nezapojených osob do provozu (např. pomocí pomocníka)
- Dodržovat pravidlo 1:1 (tzn. výška letu je rovná poloměru kružnice promítnuté na zem, kde nesmí být nezapojené osoby) a zároveň vždy dodržovat minimální odstup od nezapojených osob 30 m, nebo při použití nízkorychlostního režimu (dron letí max. 5 m/s - režim se jmenuje Tripod, Cinema nebo podobně) se tato vzdálenost zmenšuje na 5 m.
- Pokud nám do vyhrazené dopadové plochy budou vstupovat lidé, je nutné provést jejich poučení, informovaný souhlas a provést tzv. "zapojení do provozu".
- Pilot je povinen vyhodnocovat povětrnostní vlivy na dron a vyhodnocovat jeho výkonnost
- A jako samozřejmý poslední bod je pilot povinen znát veškerá obecná pravidla v kategorii Open (otevřená)
Ukázka C2 štítku na dronu DJI Mavic 3 Thermal resp. DJI Mavic 3 Enterprise a DJI Mavic 3 Multispectral
Létání dronů v okolí řízených letišť
V tomto případě došlo pouze v podstatě ke kosmetické změně a tedy, v rámci menších dronů, ke snížení hmotnostního limitu 0,91 kg na 0,9 kg (tedy tak, aby odpovídal hmotnostnímu limitu pro drony se štítkem C1) pro létání dronů mimo ochranné pásma letiště resp. pod gridem (výškou) zobrazeným na dronview.cz, více o tomto tématu je k dispozici na stránce "pravidla provozu dronů" nebo na webu ÚCL.
Ukázka řízeného letiště - oblasti CTR v okolí letiště Tuřany - Brno
Létání dronů v okolí neřízených letišť
Zde kromě stejné kosmetické změny ve snížení hmotnosti na 0,9 kg v kategorii menších dronů (tedy se štítkem C1) došlo k dalším změnám. Tedy pokud potřebuji létat v blízkosti neřízených letišť, tak musím splnit:
- Podmínky provozovatele letiště uvedených ve VFR příručce
- S drony do 0,9 kg (tedy C1) létám pouze do výšky gridu - pokud není zveřejněn grid, tak létám do výšky ochranných pásem, maximálně však 100 m, pokud není publikován grid, ani zveřejněna ochranná pásma, pak létám pouze do výšky okolních překážek (stromy, budovy apod.)
- Při provozu dronu ve výšce nad 100 m - jsem povinen koordinovat provoz dronu s provozovatelem letiště
- Při provozu dronu ve výšce nad 120 m - je dovolen pouze, pokud je poskytována služba "AFIS", nebo "RADIO".
Ukázka neřízeného letiště Neředín - Olomouc
V roce 2024 nastalo několik poměrně pozitivních změn v provozu dronů, pojďme se na konkrétní změny podívat a rozebrat si dílčí rozdíly oproti situaci minulých let. Zde pak najdete Článek shrnující celkovou legislativu dronů. :)